המודל הביו-פסיכו-סוציאלי

ד``ר אורנה אפשטיין

נוירולוגית ומומחית להתפתחות הילד

שיטת העבודה שמנחה אותי כבר שנים היא המודל הביו-פסיכו-סוציאלי. שיטה זו רואה את המטופל הצעיר כמכלול ומאבחנת אותו בהיבטים מעמיקים מאוד כמו התרבות שממנה הוא הגיע, ההרכב משפחתו, מצבו החברתי, מצבו הכלכלי (או של הוריו) וכיוצא באלו.

בחינה דקדקנית של כל המעגלים שעוטפים את המטופל, מאפשרת להבין מהן החזקות שלו, לקדם את הנקודות הבריאות ולתעל אותן בדרך לפתרון ולריפוי. הוכח ששיטת עבודה זו, המתמקדת גם בבריא ולא רק בחולה, מסייעת להבין טוב יותר את מקורה של הבעיה הרפואית.

הדוגמאות הבאות יאפשרו לכם להבין טוב יותר את הרעיון שעומד מאחורי המודל:

  • ילד עם הפרעות קשב וריכוז – בעזרת המודל, ולאור השאלות שעולות בנוגע למצבו של החברתי של הילד, מתגלה לדוגמה כי לילד יש בעיות חברתיות בבית הספר. בעיות אלו הן שמונעות ממנו להתרכז בלימודים, והפתרון טמון בהפסקתן.
  • ילד סובל מבעיות חברתיות ומביטחון עצמי נמוך – המודל מאפשר למשל לגלות שהילד מוכשר בבישול. חיזוק הכישרון הזה, משמע מה שטוב בילד, מעלה את הביטחון העצמי והמוטיבציה שלו, שהם קריטיים עבור ילדים.

בניית הפרופיל הנוירו-התפתחותי האישי של הילד

בהתאם לאינפורמציה הרבה שהתקבלה בנוגע למעגלים השונים, אני בונה את הפרופיל של המטופל ומתייחסת לנקודות מהותיות כמו יכולות בסיסיות, נקודות קושי ונקודות חוזק.

הפרופיל גם מציין למשל אם המטופל סובל מהפרעת קשב, מלקויות למידה, מקשיים רגשיים או משילוב של אלה.

בניית תוכנית התערבות

הפרופיל הנוירו-התפתחותי הוא התשתית ליצירת תוכנית ההתערבות, שהיא למעשה תוכנית הטיפול במוקדי הקושי שעלו באבחון.

אני מציגה בפני הוריו של הילד את התוכנית בשלמותה, כמו גם את הפרופיל עצמו, משתפת אותם במשמעויות ושואלת אותם לדעתם, במטרה ליצור יחד את תוכנית ההתערבות המדויקת והמתאימה ביותר עבור הילד. בסופו של דבר, ההורים מכירים את ילדם טוב יותר מכל אדם אחר.

חושבים שהמודל יכול לעזור לילדכם ולהקל על מצבו?

צרו איתי קשר לתיאום פגישת ייעוץ: 073-7022854.